Komoly tűzveszélyt jelenthetnek az e-járművek
Brandenburg utcáin állandó az e-autók forgalma, ez pedig óriási kihívást jelent a tűzoltóknak, ha bármelyik kigyulladna.
“Sokszor hiányzik nekünk a kellő szaktudás. Általában nem tudjuk, mi a teendőnk, ha egy égő e-autóhoz riasztanak bennünket” - mondja Daniel Brose, a Falkensee-i tűzoltóegység vezetője.
A veszély már csak a magasfeszültség miatt is kiemelkedő, amivel az akkumulátor, de sok esetben az elem is működik ezekben az autókban. “Nem tudjuk egyszerűen vízzel eloltani az égő akksit”, emeli ki a tűzoltó, akinek a benzin- és dízeljárművek eloltása napi rutinfeladat.
Brandenburgban jelenleg hivatalos adatok szerint 1,4 millió személyautó van forgalomban. Ezek közül 540-ben működik elektromotor, 2730 pedig hibrid.
“Egyelőre nincsen általános irányelv arra nézve, hogyan kezeljük az elektromos tüzet” - mondja Brose. A tűzoltók megpróbálnak az eddigi esetek alapján tanulni és tapasztalatokat cserélni. Ehhez azonban több képzésre és fejlettebb kapcsolatrendszerre van szükség.
Egy új technológia bevezetésekor elengedhetetlen lenne az olyan képzés is, ami felkészít a vészhelyzetekre. Itt a hétköznapokban szerzett tapasztalat még igen csekély. “Szerencsére eddig kevés ilyen baleset történt, ez viszont azt is jelenti, hogy nem fektettek kellő hangsúlyt a felkészítésre" - mondja a Thüring-i tűzoltók vezetője.
“A modern járműveknél gyorsan és vehemensebben terjed tovább a tűz, elsősorban a sok műanyag használata miatt. Az e-autók esetében ráadásul lényegesen több áramvezetéket találunk a motorban, ezen felül ott vannak az energiahordozó akkumulátorok is. Először ezt a veszélyt kell elhárítani, ami nem kevés időbe telik. Olyan ez, mint egy számítógép kikapcsolása, ami lassan áll le."
Különösen veszélyesek tűz esetén az akksik, amelyek többek közt lítiumot tartalmaznak. Ez az anyag tűz esetén akár 2000 fokra is felmelegszik, így az eloltása a hagyományos eszközökkel szinte képtelenség. Vannak tűzoltók, akik az akkut ilyen esetben egy speciális konténerbe, vagy épp víz alá helyezik, hogy napokkal vagy órákkal később reagáljon.
Az elemek 300 és 600 volt közötti feszültsége is probléma - a háztartásokban ugyanez a feszültség 220 és 230 volt közé tehető. Ezen felül a savak és lúgok kémiai reakcióba léphetnek egymással és légúti mérgezést okozhatnak. “Sokszor úgy hívnak ki minket, hogy még azt sem tudjuk, milyen jellegű járműről van szó”, mondja Brose. Így a műszakvezetőnek helyben kell eldöntenie, milyen taktika mellett döntsön a csapat. Az e-autókhoz nem elegendő a hagyományos járművekhez alkalmazott felszerelés.
Ugyanakkor az e-mobilitást esetenként maguk a tűzoltók is kihasználják: a berlinieknek például rendelkezésükre áll egy hibrid technológiát használó tűzoltóautó, ami 80 százalékkal kevesebb káros anyagot bocsát ki.