Zöld öntudat: leteszteltük a Seat Ibiza 1.0 TGI-t

A széndioxid-kibocsátás csökkentéséről a legtöbb autóvezetőnek az akkumulátor jut az eszébe, és csak később gondolnak a Seat által választott módszerre: mégpedig a földgázra.
Zöld öntudat: leteszteltük a Seat Ibiza 1.0 TGI-t

Ennek a technológiának további előnyei is vannak a károsanyag-kibocsátás mérséklése mellett. Ilyenek az alacsonyabb üzemeltetési költségek, vagy éppen az, hogy a hétköznapokban nem kell a hatótávolság miatt aggodalmaskodni.

Legalábbis így hangzik a Seat ígérete a TGI motorerejére nézve. A letesztelt Ibizában ebből a típusú motorból a legkisebb dolgozik. Két hétig vezettük az 1 literes, háromhengeres motorral és 90 lóerővel ellátott autót a hétköznapokban. Összességében jól is teljesített, de akadtak apróbb gondok.

Kilométerenként az Ibiza kevesebb Co2-t bocsát ki, mint a hasonló adottságú dízel- vagy benzinmotorokkal ellátott autók. Ez a CNG (Compressed Natural Gas) magas energiatartalmának is köszönhető. 1,16 Euróért a földgáz kilója meglehetősen jutányos áron elérhető, az autó leírása szerint 100 kilométerre 3,3 kiló elegendő is belőle.

A gyakorlatban azonban némi vidéki út, autópálya-használat és városi forgalom eredménye 4,8 kiló fogyasztás. Így 100 kilométeren körülbelül 5 Eurót költünk, tehát ugyanannyit, mint ha egy 4 literes fogyasztású dízelmotorral haladnánk. CNG-töltőállomásokat ráadásul jó ideig keresgélhet az ember, noha a hosszú hatótávolság csökkenti a problémát. Hivatalosan 13,8 kilót bír el a földgáztankunk, a valóságban 14,4 kiló fért el benne, amivel körülbelül 320 kilométert tudunk megtenni.

Az elsőkerék-meghajtású Ibiza több, mint 4 méter hosszúságú és elegendő helyet biztosít a csomagjainknak, amiből a földgáz-tank körülbelül 93 litert vesz igénybe. 262 liter fér el a csomagtartóban. Ha a hátsó üléseket előre döntjük, 1072 liter lesz belőle. A Seat sok műanyagot használ, de ízléssel teszi: a belső tér tetszetős és szépen kidolgozott. A komfortos Xcellence, számos asszisztenciával ellátva már 7 millió forinttól elérhető - de az általunk tesztelt, sportos kiadású TGI is épp ennyibe kerül.

Értékelés

Vezetési élmény 2/4

Feszes és sportos, de a zöldebb, takarékos gondolkodáshoz nem igazán passzol.

Teljesítmény 2/4

1 literes, háromhengeres benzinmotor

90 lóerő (66 kW)

Max sebesség 180 km/óra

0-100 km/h: 12,1 s

Fogyasztás 3/4

3,3 kg (normál), 4,8 kg (a teszt során)

Ár 3/4

6 millió forinttól

A tesztautó értéke 9 millió forint

Kapcsolódó cikkek

Megfelelő SUV, megfelelő áron: leteszteltük a Renault Kadjar-t

Megfelelő SUV, megfelelő áron: leteszteltük a Renault Kadjar-t

Nem érkezik gyengék nélkül, de meggyőző az ár és a kialakítás is

Nem kötelező a tető a csomagtartóra: leteszteltük a Cooper S Clubman-t

Nem kötelező a tető a csomagtartóra: leteszteltük a Cooper S Clubman-t

Nem a használati érték számít, hanem a megszokottól eltérő élmény

Kisebb tér, azonos teljesítmény: leteszteltük az Audi E-Tron Sportbacket

Kisebb tér, azonos teljesítmény: leteszteltük az Audi E-Tron Sportbacket

Az Audi elektromos SUV-ja nem lett sportosabb, csak kitartóbb.