Volkswagen Crafter: okos, de azért nem dolgozik helyettünk

Tesztek


fotók:Auto-Live
Hirdetés

Személyautós kényelmet és vezetéstámogató rendszereket, praktikus és nagy rakteret kínál az új Volkswagen Crafter, amire űrugrásként tekinthetünk az elődhöz képest. Az elvárások nagyok, ezt színes választékkal próbálja meg kiszolgálni a „fauvé” mindenese.

Hirdetés

szerző:Dénes Gergely

Hirdetés

Korszakváltást emleget a VW az új Crafter esetében, amivel elsősorban arra utalnak, hogy a típus immár kizárólag a wolfsburgiak terméke: önálló fejlesztés és a gyártás is saját üzemben zajlik, méghozzá Lengyelországban, ahol egy teljesen új gyár épült Wrzesniában. Ez tavaly ősszel nyílt meg, teljes kapacitás mellett akár 3000 embernek adhat munkát.

Mint az a szerdai sajtóeseményen elhangzott, több mint 900 ügyféllel készítettek interjút az igények feltérképezése során, és a kezdés biztató, hiszen az új Crafter elnyerte a 2017-es Van Of The Year címet. A mottó: sofőr és rakomány egyaránt jól érzi magát. Utóbbi alatt nem dalolászó raklapokra vagy táncoló polcokra kell gondolni, hanem praktikus raktérre, ami akár 18.4 köbméteres is lehet elsőkerékhajtással, és 2196 milliméteres belmagasságot kínál 3,0 – 4,0 tonna megengedett legnagyobb össztömeg mellett.

A sokoldalúság a hajtás terén is tetten érhető: míg az előd kizárólag hátsókerekes volt, az új Crafter elsőkerék-, hátsókerék-, és összkerékhajtással is elérhető. (A 4MOTION Haldex rendszerű kuplungot használ a hajtásláncban.) Az Euro 6-os dízelek teljesítménye 75 és 130 kW között alakul, és mindegyik hajtásmód társítható nyolcsebességes automata váltóval. A manuális egységes hat fokozattal rendelkeznek.

Az új Crafter számára továbbfejlesztett, EA 288 Nutz jelzésű 2.0 TDI motor az Euro 6-os piacokon elsőkerékhajtással és három teljesítménylépcsőben szerepel a kínálatban, az ügyfelek igény szerint a 75 kW (102 LE), a 103 kW (140 LE), illetve – BiTurbo TDI aggregátként – a 130 kW (177 LE) teljesítményű kivitelek közül választhatnak. Az 1968 köbcentiméteres TDI-t keresztirányban és nyolc fokban előre megdöntve építik be, így magasabbra helyezhető, s a kisebb hosszúság révén több hely marad a vezető, illetve a rakomány számára.

Nagyjából 2017 közepén a keresztmotor és a 4MOTION összkerékhajtás, valamint a hosszirányban beépített erőforrás és a hátsókerékhajtás együttese egészíti ki a kínálatot.

A raktérben LED világítás, belső tetőtartó, akár 14 rögzítőszem várja a rakományokat, de a furatokat is előkészítették a polcok számára. 16 vezetői asszisztens sorakozhat a palettán, beleértve az olyan okosságokat, mint az aktív szenzoros oldalvédelem (Side Protection), a parkolássegítő rendszer, a kitolatást segítő rendszer (Rear Traffic Alert), a vontatmányirányító tolatási rendszer (Trailer Assist). Autópályára történő felhajtáskor kipróbáltuk az aktív sávtartó asszisztenst, ami remekül tette a dolgát, finom kormánymozdulatokkal terelte a Craftert a felfestés mentén, majd a szaggatott vonalhoz érve jelezte, ideje átvenni az irányítást.  Az oldalszél-asszisztens széria, ahogy a rádió és a jobb oldali dupla ülés is, melynek belső fele előre hajtható és praktikus kisasztalt kapunk pohártartókkal, iratrögzítővel.

A Nyakas Pincénél tett rövid kitérő és dobozpakolás során az is kiderült, hogy a karosszéria korrózióvédelmén is dolgoztak a mérnökök, nagyobb a galvanizált rész, ami a fekete műanyagcsík felett található vonalig terjed.

A futómű egyik legfontosabb fejlesztése az elektromechanikus szervokormány, amely első ízben jelenik meg az új Crafter sorozatban – és egész kategóriájában. Ez a konstrukció sebességfüggő elektromos szervohatással kiegészített kormányberendezés, amelynek rásegítése csupán akkor működik, amikor a vezető valóban igényli, áll a sajtóanyagban. Remekül terelgethető vele a Crafter, már-már személyautós vonásokat villant, a zsámbéki drivingcampben abszolvált ügyességi feladatok során méretéhez képest jó fordulékonysága tűnt fel, a rántópad pedig szinte meg sem kottyant a nagy tengelytávnak és a 400 kilós „műtehernek” köszönhetően – azért szükség volt a sofőrök gyors és eltalált reakcióira is.

Manapság már nincs időnk kivárni, míg a hordóban érlelt borok kiszellőznek az asztalon: gyorsan fogyasztható, könnyű és illatos nedűket akar a közönség, egyszóval állandóan sietünk. A Crafterrel lehet haladni, ráadásul kényelemben, hiszen csúcsként elérhető az ergoActive ülés masszázzsal és AGR tanúsítvánnyal. A csúcs ülőalkalmatosság 14 irányban állítható. A tempót növeli, a fogyasztást csökkenti a 0.33-as légellenállási együttható, ami kategóriája legjobbja. Légvezetőből egyébként jutott az első lökhárító sarkaiba is, innen a kerekjáratokhoz jutnak az áramlatok.

Nem maradhatott el az aduász, a csökkentett TCO emlegetése sem: a listaár nagyjából 8 százalékkal csökkent, a fogyasztás hozzávetőleg 1 literrel, hogy csak párat említsünk a felsorolt szempontok közül. A VW megpróbál nagyot gurítani a Crafterrel, de mint mindig, a dolgos hétköznapok és a valódi feladatok fogják eldönteni, hogy maradéktalanul képes-e eleget tenni hivatásának.

Amennyiben a későbbiekben sem szeretnél lemaradni az autós és motoros világ híreiről, kérjük, lájkold az Auto-live.hu hivatalos Facebook-oldalát.
Hirdetés
Cikk archívum...