Transformer a távoli univerzumból, erő nélkül: Mazda MX-5

Tesztek


Hirdetés

Az új Mazda MX-5 bizonyos szempontból nagy kiugrás a korábbi modellekhez képest, ugyanakkor csodát ne várjunk a kisebb motorral felszerelt csomagtól. Ezt autót valóban elfogultan szeretni kell, hogy csak jót írj róla.

Hirdetés

Szerző: Hujber Dávid – Auto-live.hu

Hirdetés

Talán nem túlzás azt állítani, hogy az eddigi legmerészebb formát kapjuk az új Mazda MX-5 személyében, mely ezzel együtt követi a többi modell vonalát, de mégis kicsit eltér tőlük.

Ez a „mini kabrió” a formát illetően nem lehet túlzottan megosztó, és ha a szívünkre tesszük a kezünket, akkor azt mondhatjuk, valóban jól néz ki. Nyilvánvalóan van pár ember, akinek ez a formavilág már túl modern, de mégis megvan benne a régi MX-5 feeling.

Bevallom, soha nem voltam rajongója ennek a típusnak, de az új Mazda MX-5 külsőre tetszetős. Azt azonban még el kell ismernem, hogy ezzel együtt nem tudom komolyan venni… Hiába az áramvonalas test, az egyedi megoldások és az agresszívabb, sportosabb kialakítás, valahogy nem tudok „komoly” szemmel nézni rá, ellenben az olyan más kabriókkal, mint a Z4, az S-osztály, vagy az A5.

hag1

A Mazda az új irányvonalával, ha stílust nem is, de példát biztosan teremtett az egyediséget és a márka felismerésében. Külsejében egy rendkívül kidolgozott autóval van dolgunk, amiből csak úgy árad az agresszivitás, a sportosság és az elegancia. Ezen három jellemző bizonyos szempontból ütheti egymást, de a Mazda megint megtalálta a tökéletes egyensúlyt, amit a jól eltalált arányokon és a finom kontúrvonalakon is remekül visszatükröződik.

Méretek: Hossz: 3915 mm Szélesség: 1735 mm Magasság: 1225 mm Tengelytáv: 2310 mm

Az új MX-5 nyilvánvalóan szemből a leglátványosabb. A LED fényszórók és a nagyobb hűtőrács sokat dob az összhatáson, de számomra mégis a domború motorháztető vitte a prímet, amitől olyan érzése van az embernek, mintha egy folyamatosan mozgásban, vagy átalakulásban lévő Transformert látnánk magunk előtt.

hag2

Az alacsonyabb motorháztető mellett a kiszélesedő kerékívek ugyancsak a tervezés erős részét képezik, amivel még erősebb kiállást, határozottságot adnak a kasztninak: erőteljes, agilis, stabil. Hirtelen ezek a szavak jutnak eszembe, ha ránézek az autóra.

A kifinomultság nemcsak szemből és oldalról figyelhető meg, hanem hátulról is, ami egy egészen kicsi, de annál fontosabb részt tesz ki az összhatásból. A lágyan ívelő kontúrvonalak is megfigyelhetőek, ami valahogy nyugalmat áraszt magából. Ezzel a Mazda a japán felfogást szerette volna tükrözni és azt kell mondjam, sikerrel jártak!

hag100

A tervezők ezekkel a vonalakkal az aerodinamikát is meghatározták, ami egy kabrió esetében különösen fontos. Az új külső hatékonyabb, mint eddig bármikor, amihez a visszapillantó tükör is hozzájárul. Nem egy fontos tesztet futtattak le a gyárban, míg megtalálták a közel tökéletes formát, ami aerodinamikai szempontból is ideális.

És persze a külső megjelenés mit sem ér, ha nincsenek látványos kerekek az autón. A Revolution felszereltségi szinttől már megkapjuk azt, amire igazán vágyunk, és a teljes összehatás eléréséhez szükség is van ezekre a könnyűfém keréktárcsákra.

Belső tér – itt már nincs tűzijáték

A belső térben már nem kapunk „tűzijátékot”, ugyanakkor nincs is rá szükség, hiszen ezek az egyszerűbb megoldások remekül illeszkednek a modellhez, és ahhoz, amit az képvisel. A 185 centiméteremmel nem éppen nekem tervezték ezt a „kisautót”, mely belülről valóban az. Vagy mondhatnám azt is, hogy „zsebrakéta”, de az nem lenne helyénvaló… Erről majd kicsit később!

Annak ellenére, hogy sok a műanyag, nem igazán vesszük észre, hála az apró részleteknek, melyek elveszik ezekről a figyelmet. Az egyik kedvenc részem az ajtó szegélye, mely ugyanazt a minőséget és vonalvezetést képviseli, mint kint. Olyan érzésünk lehet, mintha belülről is ugyanaz a fém venne minket körül. Rendkívül passzol az új MX-5 varázsához.

s10

A kormány szintén plusz pontot érdemel a fekete és krómos kialakítással. Fogásra is kényelmes, és egészen könnyen kezelhetjük róla a legfontosabb rendszereket, kezdve a rádióval, vagy épp az egyéb más virtuális eszközökkel. Egyedül az index-és a “vízkart” méretezték túl, amik bele tudnak rondítani az összhatásba. Még a szellőzőket is határesetnek gondolom.

A sportülések jól tartanak, kényelmesek, csak a fejtámlánál nagyon könnyen meglátszik a sófolt, ami rettentő ronda tud lenni. Ez állandó takarítást igényel, de mivel ez egy „hobbi autó”, nem állandó használattal, mindez nem lehet túl nagy gond a tulajdonos számára, pláne ha igényes magára és a környezetére.

z120

Az igényesség és a sportosság jegyében krómszegéllyel ellátott műszercsoportot kapunk, középen a nagyméretű analóg fordulatszámmérővel, amit digitális kijelzők vesznek körbe. Itt gyakorlatilag egy pillanat alatt minden fontos információt elérünk az autóról, anélkül, hogy nagyon keresgélnünk kellene. Éjszaka különösen jól tud mutatni lehúzott tető mellett.

s11010

A csomag részeként megkapjuk a már jól ismert HMI-utasításrendszert, ami a vezető és az elöl ülő (máshol nem is tud…) utas között kapott helyet, mint általában a legtöbb prémium modellben. Itt semmi extrát nem kapunk, de hozza a kötelezőt. Innen egy pillanat alatt elérhetjük az MZD Connect rendszert a táblagépszerű kijelzőn, kezelvén a navigációt, a beállításokat, vagy épp az egyéb más kommunikációs eszközöket.

Az autóban BOSE hangrendszer működik. Ez egy egyedileg kifejlesztett, prémium, 9 hangszórós hangrendszer, mely mindkét ülés fejtámlájában 45 mm széles hangtartományú hangszórókat is tartalmaz. Szerencsére nemcsak marketing, amit a Mazda állít, valóban leengedett tetővel is jól, tisztán szól. Csodát ne várjunk a hangzásoktól, de a legtöbb ember számára ideális lesz.

Az ülésekhez hasonlóan a gömbölyű váltókargombot is finom kialakítás jellemez. Egyszerűen arra késztet bennünket, hogy használjuk. Nagyon sportos, és gyakorlatilag ez adja meg az autó sava-borsát. A harmadik dolog, amiért plusz pontot adnék.

A csomagtér a vártnak megfelelően nem túl nagy, de nem is olyan kicsi. 170 liter áll a rendelkezésünkre. A karácsonyi bevásárláshoz kicsi, de az átlag használatra megfelelő, főleg sportolásra. Költöztetést nem vállalnék vele…

Tető – Khm.

A tető le-és felhúzása manuálisan történik, rendkívül egyszerű mozdulatokkal. Független attól, hogy a le-és felhajtást gyorsan végre tudjuk hajtani, kissé illúzióromboló volt számomra a mechanika… Valahogy nekem nem jött át! Praktikusnak praktikus, és valóban pofonegyszerű a tető kezelése, de egy ilyen modern külsővel megáldott autónál többet várnék. Tradíciók ide, vagy oda, ezen először csak nevettem, és nemcsak én.

as01

“Luke, veled van az erő!” Hát, vele nincs…

A kis kasztniban egy 1,5 literes szívómotor dolgozik, ami 131 lóerő leadására képes. Ez önmagában nagyon jól hangzik, de ha teljesen őszinte akarok lenni, akkor azt mondom: KEVÉS.

Sokkal többet vártam erőben tőle, és nem azt mondom, hogy nem lehet megtáncoltatni a farát, de ez még mindig igencsak kevés volt számomra. Csalódásként ért az, hogy ennyi lóerővel egy ilyen kis kasztni nem nagyon tud mit kezdeni magával. Az első pár fordulatig egész jól húz, majd hirtelen tovaszáll az erő. Olyan, mint amikor valaki először megy le a konditerembe, és nagy súlyokkal kezd. Az első kettő még szépen megy, majd a következő pillanatban eltűnik az erő. Ugyanilyen érzésem volt az új Mazda MX5-öt illetően is, mely szerencsére nagyobb (2.0) motorral is elérhető, szóval egy esélyt még mindenképpen szeretnék adni neki.

mazda101

A futómű sportos, de kényelmes és jól kezelhető beállítást kapott. Ezen a területen nem lehet okom a panaszra. Összességében precízen mozog, és könnyen megfogható, ha egy kicsit játszanánk vele, vagy hirtelen mozdulattal szeretnénk kikerülni valamit. Ettől eltekintve folyamatos habozást éreztem benne az odalépéseknél, és megint csak hiányzott az átütő erő, hiába a hátsó hajtás. Álló helyzetből 8,2 másodperc alatt éri el a 100 km/órát, ami megint beszédes. Néha örökkévalóságnak éreztem ezt a távot, miközben rá kellett jönnöm, hogy ez csak vonalakban egy sportautó.

Ha az átlagos közlekedést nézem, akkor hozta a kötelezőt, vagy még annál is többet, hiszen a Mazda ebben nagyon erős. Látszik, hogy a vénákban milyen vér folyik. Azt, amit külsőben sugall az autó, nem igazán tudja átadni, mert hiányzik az erő. Igen, sokadszorra írom ezt le, de nem véletlenül. Ha azonban a 2.0 literes testvér legalább másfélszer erősebb, mint ez a verzió, akkor igencsak jó választás lehet azok számára, akik szeretik a sportosabb közlekedést.

mx5

A csomag részeként egy 6-sebességes manuális váltót kapunk, ami talán a legjobb dolog az autóban. Lassabb tempónál is rendkívül élvezetes kezelni. Már, ahogy megfogjuk, nagyon sportosan érezzük magunkat. Szinte tökéletes végzi a munkáját, és remekül lehet játszani vele. Rég találkoztam ennyire jó manuális sportváltóval.

Azok, akik megelégszenek egy kis fickándozással, és nagyon fontos számukra a fogyasztás, azok valóban elégedettek lehetnek. Ha mindent egybevetünk és beleszámítjuk az odalépéseket is, akkor a gép még így is csak 7.3-7.5 liter körül fogyaszt, ami nagyon jó értéknek számít. Ezen a területen kellemes csalódást jelentett, bár jobban örültem volna, ha néhol átmegy őrültbe, mint az általunk tesztelt Mustang két verziója, de többet eszik.

Árak

Az új Mazda MX-5 6 399 900 Forinttól vihető el. A felszereltebb tesztautónk 7 millió körül mozog, míg a 2 literes verziót bő 0,5 milliós felárral kapjunk meg, ami ideálisabb választás lehet. Persze ezzel arányosan a fogyasztás is nő, de többet is kapunk a pénzünkért cserébe. A „TOP” verzió bruttó ügyfél ára 8 649 990 Forint, ami gyakorlatilag minden finomságot tartalmaz. Ez már a totális véglet, de aki szerelmes az autóba, és megteheti, annak ez biztosan top vétel.

Amennyiben a későbbiekben sem szeretnél lemaradni az autós és motoros világ híreiről, kérjük, lájkold az Auto-live.hu hivatalos Facebook-oldalát.
Hirdetés
Le Mans és F1 keverékéből lesz az LMF1 – mi van?

Le Mans és F1 keverékéből lesz az LMF1 – mi van?

A Yasiddesign ismét szabadjára engedte fantáziáját, és a Porsche legendás 917-es modelljét ötvözte Forma-1-ből átmentett génekkel. Utóbbit tükrözik a kerekek, a széles első szárny és a hátsó légterelő. Túl...
Távozik a BMW főtervezője

Távozik a BMW főtervezője

Buzz

Az auto motor und sport megbízható forrásokra hivatkozva írja, hogy távozik a bajorok főtervezője, Karim Habib. Azt nem tudni, hol folytatja a libanoni származású dizájner.
Cikk archívum...