Suzuki Balenók párban: szívó vagy turbó?

Tesztek


fotók:Auto-Live
Hirdetés

Az új Suzuki Baleno minden bizonnyal nem fogja megváltani a világot, de bizonyos esetekben jó alternatíva lehet. Kérdés, miből kell engednünk ehhez, hogy az ár is megfelelő legyen.

Hirdetés

Dénes Gergely és Hujber Dávid ezúttal egy közös teszttel köszönt be, méghozzá az új Suzuki Baleno társaságában, mely okozott negatív, és pozitív meglepetéseket is a tesztidőszak alatt. Nézzük, hogy a két különböző motoros felszereltségű Baleno mire volt képes, és mik azok, melyek elgondolkodtatnak bennünket a vásárlást illetően.

Hirdetés

1. A Suzuki is egy új vonalat követ a külső megvalósításokat illetően, de vajon ez elegendő ahhoz, hogy azt mondjuk a Suzuki Balenóra, hogy igen, modern, pofás és trendi!

H.D: „Már maga a névválasztás egy kis üdítő bohókás modellt sejtet maga mögött, és azt kell mondjam, ez részben vissza is adja azt, amit a Suzuki sugallni szeretne. Modernnek nem modern, pofásnak sem túl pofás, és trendinek sem feltétlen az a jelző, amit használnék rá. Ez a bohókás, mókás szócska a ráillő. Nagyon érezni, hogy ezzel a formával a Suzuki a köztes megoldást választotta, mivel egyszerre fiatalos, és kissé „nyugdíjas”. Ezeknél az autóknál tökéletesen érezni ezt, de nem lehet azt mondani az Balenóra, hogy csúnya lenne. Egy átlagos, néhol formásabb kinézetű négykerekű, ami a világot nem fogja megváltani, de egy fiatal számára első autónak, vagy egy kisebb családnak, a nyugdíjas korosztálynak tökéletesen megfelelő.”

D.G: „Formás darab lett a Baleno, nekem legalábbis bejön a megjelenése. Nincsenek túlbonyolítva a vonalai, de van benne annyi játékosság –leginkább elöl -, hogy ne legyen szürke eminenciás. Gazdagon bántak a krómmal, kedvenc részletem a króm légterelő idom a csomagtérajtón – ez rejti a jó felbontású tolatókamerát is. A szürke felnik felnőttes kiállást adnak neki, egyszóval részemről rendben van.”

IMG_2280

2. Ránézel az autóra, és azonnal elkap a „suzukis életérzés”. Miért vannak ezek a sztereotípiák a márkával kapcsolatban?

D.G: „A Baleno kicsit kakukktojás az említett „suzukis életérzést” illetően. Nehéz helyzetben van a komoly sikereket produkáló Vitara és a korosodó Swift mellett. A Baleno név nem rögzült annyira a köztudatban, mint az említett típusok, ráadásul az elődről mindent elmondhatunk, csak azt nem, hogy szép lett volna vagy nagyon maradandót alkotott.” 

H.D: „A Suzuki egy tipikusan megbélyegzett márka volt, és talán még mindig az, amit sokan magyarnak tekintenek és talán nem véletlenül. A legendás első generációs Swift gyakorlatilag új hullámként váltotta le a Trabantokat, a Ladákat és a régmúlt legendáit. A gyártó nagyon sok pénzt keresett azokkal a modellekkel, de egyúttal egy „egyszerűbb” jelzőt is felvett magára. A suzukis életérzés itt is megvan, de már a minőségibb vonalat képviselvén. Persze csodákat ne várjunk, de aki egy egyszerűbbnél kicsivel többre vágyik, miközben megkapja mindazt, amire normál körülmények között vágyik, annak jó választás lehet a Baleno.”

IMG_2286

3. A Suzuki Baleno miben másabb, és jobb, mint a gyártó többi típusa 5 évvel ezelőttről ugyanebben a kategóriában?

H.D: „Óriási váltást nem tapasztalhatunk a designban, és azt sem mondhatjuk, hogy a Suzuki nagyon követné a trendet. Ezzel nyilvánvalóan részben egyedi is, ugyanakkor hátrányt is élvez, mert nincs meg benne az a plusz. Legalábbis a Balenóban biztosan nem. Az ilyen autóknál pont a bátrabb ecsetvonalakat és megoldásokat várnám. Nem mondom azt, hogy 19-re lapot kellene húznia a tervezőknek, de az ember valamivel merészebb vonalakat várna 2017 hajnalán. Összességében ezzel mondhatjuk másnak, és jobbnak is. Egyszerűen jobban idomul a társadalmi rétegekhez, ami biztos eladásokat jelenthet a gyártónak, de személy szerint nagyon szívesen megnéznék egy ilyen „bátor” Suzuki Balenót, egy bevállalós tervezéssel.”

4. Hogy érzed, ez egy sikerre született modell, vagy csak egy kifutásra ítélt Suzuki? A Vitara nagy siker, de vajon a Baleno mire hivatott?

H.D: „A Suzuki nagyon régóta gyártott annyira jó autót, mint a Vitara És ezt az értékesítési mutatók is jól jelzik. A „terepjárójával” igencsak magasra tette magának a lécet a márka, és ugyan a Baleno egy teljesen más szegmens képviselője, mégis összehasonlítanám a kettőt. A Vitaránál mertek nagyot álmodni a szakemberek, addig a kisautónál nem. Sikerre és kifutásra sem született. Valahol a kettő között helyezkedik el. A Vitarára évek múlva is emlékezni fogunk, addig a Balenóra nem. Egy szükséges, ámbár nem kötelező autónak mondanám.”

D.G: „Elsősorban India a legfőbb piaca – ott is készül -, és ha Magyarországról van szó, akkor Swift vagy Vitara. Ezek esetében hazai gyártásról is beszélünk, ami ugyebár megpendíti az érzelmi húrokat, elvégre csak a „mi autónkban” ülünk. A Vitara ráadásul sokkal trendibb is manapság, amikor mindenki SUV-ba vagy hobbiterepjáróba akar ülni.”

IMG_2276

5. A belső kialakítás miben veheti fel a versenyt a rivális típusokkal? Mik az előnyök és a gyengéi?

D.G: „Előny: nagy helykínálat. Te is milyen simán „táncikáltál” a második sorban a 184 centiddel. Puha, kényelmes ülések, logikus elrendezés, átlátható műszerezettség. Semmi fakszni vagy villongás, minden teszi a dolgát, ahogy kell, ez az A-ból B-be közlekedő autós mindennapi társa. Egyedül a ráfutásra figyelmeztető kütyütől mászunk falra, olyan idegesítő csiviteléssel pánikol – és hiába állítjuk be nagy távolságra, akkor is túlbuzgón teszi a dolgát. Az anyagok egyszerűek, mint egy népautóban, és csak remélni lehet, hogy az indiai gyártás nincs hatással a tartósságra, amiről oly híres a Suzuki. Előny még a gyors érintőképernyő, a jól dolgozó navi, és a radaros tempomat. A csomagtér 320 liter kalaptartóval és csomagtérelválasztóval, 355 liter ezek nélkül – fekete pont, hogy nincs pótkerék.

H.D: „A „Baleno belülről már többet ad, mint kívülről. A különbség ugyan nem nagy, de mégis összhangban van a kettő egymással. Szinte azonnal kényelmesen éreztem magam benne, és remek látni azt, hogy egyre több modernebb megoldás kerül bele az ilyen szerényebb autókba is, kezdve a navigációval, a jól működő multi funkciós kormánnyal, a mutatós műszerfallal, vagy a letisztult designnal a krómcsíkokkal. Ezek nagy előnyei és erősségei az autónak, miközben a hátul ülő utasok kényelmesen elférnek. Én a 184 centiméteremmel teljesen problémamentesen üldögéltem. Egyedül a kárpitozás nem tetszik, mert ez az anyaghasználat enyhén szólva sem a legjobb. Persze, beszélhetnénk a rengeteg kopogó műanyagról is, de azokra nem igazán panaszkodhatok, mert még a könyökrésznél sem zavartak. Teljesen szerethetővé tud válni a belső ergonómia, amit azonban néha kicsit üresnek érezhetünk.”

IMG_2329b

6. Háromhengeres turbó vs. hagyományos, szívó négyhengeres: melyik és miért?

D.G: „A háromhengeres, ezres Boosterjet tökös kis motor, 112 lóerőt és 170 Nm-t vonultat fel: szeret pörögni, még a hangja is kellemesen ércesre tud váltani, tehát aki némi (ál)sportolásra adná a fejét a Balenóval, annak érdemes futnia vele egy próbakört, mielőtt a motorkérdés kerül szóba. 11.4 másodperc alatt van százon, 200 a vége, autópálya-tempónál 3100-at forog ötödikben. Kétségtelenül modern vonalat képvisel a Boosterjet, de alapjáraton érezni némi vibrációt elölről, szóval a tudtunkra adja, hogy egy hengerrel kevesebb van benne, mint mondjuk az általad tesztelt Dualjetben.”

H.D: „A négyhengeres 1.2 literes motor a vártnak megfelelően nem a „Halálos iramban” című filmre lett kitalálva. Az erőforrás azonban cserében elég halknak mondható, de túl sokat azért ne várjunk tőle. Álló helyzetből 12,3 másodperc alatt éri el a 100 km/órát, míg a fogyasztás 5,4 liter körül alakul városban, addig ez városon kívül 3,5 liter alá is kúszhat, míg a kombinált érték 4,4 és 4,6 liter között mozog.”

7. Ugyebár a Baleno Indiából érkezik, “nem a mi fiunk”. Szerinted mennyire nehezíti meg ez a sorsát idehaza?

H.D: „Az indiai vonalak nagyon is látszanak az autón! Szerintem, aki kicsit is otthon van a témában, az rögtön látja ezt: szokásos kerek, kicsit butább formák, buborékos kialakítás. India nem Magyarország és Magyarország sem India. Ezzel most nem mondtam olyan sokat, de ettől független működhet a dolog, ám mint fentebb is mondtam, csak középtávon. Kasszasiker nem lesz belőle, ahogy népautós sem.”

IMG_2314

8. Árazás: ha valami, akkor itt bajban lehet az általam tesztelt 1.0Boosterjet a maga 5 380 000 forintos árával. Szerinted lehet ezt kompenzálni, akár házon belül?

H.D: „A Gergő által tesztelt verzió nagyon is túl van árazva. Én, mint az olcsóbb kivitel egy sokkal inkább konstruktívabb választást jelent. Ennyi pénzért lényegesen jobb választások érhetőek el.  Az általam tesztelt 1.2-es verzió sem tartozik a „szinte ingyen” kategóriába. A listaár 3 690 000 forintról indul, míg a határ szinte valóban a csillagos ég a GLX DITC 6AT 1.0 modellel, amiért 20 ezer forint híján 6 milliót kellene kicsengetnünk.”

D.G: „Listaárról van szó, szóval erős a gyanúm, hogy lehet lefelé kerekíteni rajta, de papíron mindenesetre ennyi a belépő a turbózás világába a Baleno esetében. Csak a GLX felszereltséggel kapható, 600 ezerrel drágább, mint a Dualjet. Megátalkodott turbófannak kell lenni, hogy valaki benyelje ezt a felárat. Ennél olcsóbban kapok például egyhatos Vitarát GL szinten, négykerék-hajtással. Nem kérdés, hogy utóbbit vinném.”

9. Nem lett volna jobb, ha nevet vált a Baleno, hogy ne legyen ott a fejekben az előd, melyhez semmi köze?

D.G: Lehet, hogy a Suzuki helyében „új modellként” próbáltam volna meg eladni a kocsit. Ráadásul ez már nem is szedán, tehát sikeres lehetett volna a porhintés. Ki tudja? Az is megeshet, hogy Indiában pont előny a kötődés, a családfa folytatása. 

H.D: „Baleno: The Revenant?:) Ebben az esetben nem hiszem, hogy ezen múlna a dolog, de elgondolkodtató. Ugyanakkor azt is tudjuk, hogy sokszor nagyobb kockázatot jelent behozni egy teljesen új nevet, mint egy régit kifényesíteni. Láttunk már sikertörténeteket ebből a szempontból, de nyilván szerencsésebb lett volna rögtön ezzel az új Balenóval nyitni.”

IMG_2301

10. Milyen volt vezetni? Turbómotor ide vagy oda, nem kerestem az ideális íveket. Te tatásan Dualjeteztél?

H.D: „Teljesen flottul ment a közlekedés, csak az erőt hiányoltam, független attól, hogy tudtam, nem egy 3 literes V10-es dolgozik a motortérben. Néha, mint a gokartban a rajtoknál pattogtam az ülésen… Nem mindenki nézett normálisnak ezekben az esetekben, de összességében meg voltam elégedve a kasztni tulajdonságaival. Magához képest elég fordulékony, megbízható és ami a legjobb az egészben, az a manuális váltó. Mintha egy felsőbb kategóriás egység dolgozna benne. Nagyon meglepett és rendesen élveztem vele a váltásokat. Kifejezetten fel tudta dobni az útjaimat. Itt valamit nagyon eltaláltak a mérnökök, és az áttétek is rendben voltak. Tényleg tetszett és a menetdinamika az erőssége az autónak, ami igencsak fontos tényező.”

D.G: „A futómű egyértelműen kényelemre van hangolva, kisautóhoz képest meglepően jó komfortot nyújt az elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros rendszer. Ennek azonban ára van, méghozzá a kanyarokban – tempós kanyarokban. Nem csábít eszeveszett kanyargásra a Baleno, nem is jó erre, izgága tud lenni a feneke gázelvételre. A futóművön érződik leginkább, hogy a rossz indiai utakra tervezték, ami itthon is jól jön, csak ne akarjunk vele pályanapra járni. 950 kilós üres tömegét kellő dinamikával viszi a Boosterjet.”

Amennyiben a későbbiekben sem szeretnél lemaradni az autós és motoros világ híreiről, kérjük, lájkold az Auto-live.hu hivatalos Facebook-oldalát.
Hirdetés
Cikk archívum...