Ford Edge Sport: arcodba vágják az XXL-es amerikai pizzát

Tesztek


fotók:Ford/Auto-Live
Hirdetés

Nézzük a centi vastag palacsintákat nyakonöntve juharsziruppal, a mogyoróvajas kenyeret a reggelinél, a hihetetlen méretű pizzákat New Yorkból – mindezt a képernyőn át, több ezer kilométerre, az Föld túloldalán. Így voltunk a Ford Edge-dzsel is, majd megérkezett, picit igazítva a mi ízlésünkhöz.

Hirdetés

szerző:Dénes Gergely

Hirdetés

Alakul a Ford mindent lefedő palettája: a Mustang és a Focus RS gondoskodott a kellő hírverésről és a pozitív márkaképről, sorra születtek az ömlengő cikkek és dicshimnuszok – jegyezzük meg gyorsan, hogy joggal. A tömegmodellek termelik az éltető bevételeket, közben a mérnökök alakítják a paletta másik szegletét, ami sokkal inkább a márka feljebb pozicionálásáról szól, egyszóval kell a kirakatba is valami mutatós, ami becsábítja az embereket az utcáról. A kép akkor lesz teljes, ha van egy böszme nagy SUV, tehát fogták, és áthajózták az Edge-t Európának, amit egy sajtóúttal egybekötve volt lehetőségünk kipróbálni, plusz megtoldani pár nappal, egy kis bolyongással a Mátrában.

Az apropó: bővül a FordStore hálózata, Debrecen, Győr és Veszprém került be a budapesti szalonok táborába. Én a veszprémi hétvégére „váltottam jegyet”: indulás Szentendréről, rövid megálló Fehérvárcsurgón, ebéd a Márgában Csopakon, majd innen vissza Veszprémbe, ahol az Auto-Nexus megnyitja Magyarország 5. FordStore-ját. Mindezt egy 210 lóerős, automata Edge Sporttal, verőfényes őszi napsütésben.

IMG_3254

Tiszta Amerika. 20 collos, fekete felnik, rajtuk Pirelli Scorpion abroncsok, aranymetál fényezés – keresve sem találni ennél jobb kombinációt a konfigurátorban. Veszprémben volt egy sötétkék változat kisebb kerekekkel, alacsonyabb felszereltséggel – mintha egy másik kocsi lett volna. Aki Edge-t vásárol, és van rá legalább 13 120 000 forintja, akkor fejelje meg másféllel – ne spórolja le az extra feltéteket a már említett XXL pizzáról.

Formája telitalálat, nagyon adja a mackós orr, a hivalkodó hűtőrács és a szúrós lámpák. Látszik, hogy nem ide tervezték, de ettől még jobb, elvégre odaát van az SUV-k őshazája, ahol az Edge közel sem nagy a maga paramétereivel (4808 x 2184 x 1692 mm), hanem inkább alsó középméret, anyukák városi forgolódó és bevásárló autója. A dizájn egyik fénypontja a hátsó lámpatest, benne az autót keresztirányban átfutó LED csíkkal, lent pedig áldiffúzorral és trapezoid (ál)végekkel. A kabinban óriási hely van, kényelmes, puha fotelekkel, ülésfűtéssel és szellőztetéssel, kormányfűtéssel, és a második sorban ülők ülepe sem fog fagyoskodni a zord napokon.

IMG_4255

A vezetőülésben ülve olyan érzésünk lehet, mintha egy emelt Mondeóban ülnénk, ami nem véletlen: belülről „tükrözték” a kistesót. Előnye, hogy kvázi azonnal kiigazodunk benne, a sok gomb ellenére. A műszerfal szintúgy régi barát, TFT-kijelző és hagyományos műszerek kombinációja. Könnyen belakható az Edge belseje, nagy tárolókkal, sok áramforrással, egyedül valami lehajtható asztalka hiányzik az ülések háttámlájára, meg gyárilag beépített szórakoztató elektronika a kicsiknek.  Az anyaghasználat is rendben van, puha felületekkel érintkezünk, a kemény futómű és a rázós utak ellenére sem volt nyöszörgés a 11 ezer kilométert futott kocsiban.

Ez volt az első, ami feltűnt, rögtön az első kilométerek alatt: méretéhez és származásához képest igen keményre sikerült a futómű hangolása. Mindez nem is lenne gond, egészen addig, amíg nem tévedünk esetleg a 102-es útra és ehhez fogható „gyöngyszemekre”. Ugyan az Edge egyik technikai csimborasszója, az aktív zajkioldó rendszer lelkesen dolgozik azért, hogy minél kevesebb zaj jusson be, de érezzük, hogy mi történik a kerekek alatt. Az adaptív kormány Normál és Sport állással rendelkezik, programtól és vezetési stílustól függően változik, hogy mennyire közvetlen és mekkora erőkifejtést követel meg a sofőrtől, végállások között mindössze kettő fordulatot tesz meg.

IMG_4501

Sportautó azért így sem lesz belőle, de ideális – értsd, sima – útfelületen és Sport állásban ki lehet hozni belőle egy kis „kocogást”, ha sprintet nem is. A hatsebességes, duplakuplungos Powershift automata is oka annak, hogy elmarad az a felhőtlen vágta, amit a 210 lóerő és 450 Nm hallatán várnánk. Előszeretettel tétovázik éles helyzetben, érdemel bekalkulálni a késlekedését. Ellenben finoman dolgozik, ha nyugodtan autózunk, és Sport ide vagy oda, ez az Edge igazi terepe.

Jóllakottan beülni a borjúcarpaccio, a sertéspofa savanyúkáposztával, és a csokoládétorta sárgabarack fagylalttal trió után, a Sony hifin hallgatni kedvenc zenénket, majd az autópályára/országútra rávetve magunkat falni a kilométereket. Tévedés ne essék: nagy dög az Edge, de nem lusta. 9.4 másodperc alatt százon van, 211 km/ó a vége, mégsem az a vágtatós fajta – ezt meghagyja a Mustangnak, tudja jól az amerikai cowboy, hogy le vannak osztva a szerepek. Azt se felejtsük el, hogy üresen  1837 kg a súlya, van mit lendítenie a biturbós dízelerőnek.

IMG_3441

A kényelmet szolgálják az olyan praktikus tételek, mint az, hogy elektromosan, a csomagérből lehet dönteni az üléstámlákat – visszahajtásuk igen nagy erőt kíván -, valamint a lábhimbával nyitható csomagtérajtó, amit nagyon értékeltem a 20 kilós Playseat emeletről történő lecipelését követően. 602 literes űr tárul elénk, a padló alatt szükségpótkerék rejlik, ülésdöntéssel pedig 1847 litert tömhetünk teli kedvünkre.

Ha ki kell emelni gyenge pontját, akkor az a SYNC2 fedélzeti infotainment. Lassan reagál az érintésre, nehézkesen veszi az utasítást, és körülményes a navigációja, ráadásul utóbbi nem mindig áll a helyzet magaslatán. Ez legyen a legnagyobb gond, remélhetőleg egy utólagos szoftverfrissítéssel orvosolható lesz, ha kijön az utód, a SYNC 3. Aki nem sokat babrálja, az könnyen együtt tud élni vele, és az alapvető funkciók elérhetőek alatta hagyományos gombokkal.

IMG_3231

Az Edge három felszereltséggel – Titanium, Sport, és Vignale – érhető el, a Sport 13 600 000 forintról indul manuális váltóval, 180 lóerős dízellel. Az erősebbik öngyulladós csak automata váltóval párosítható nálunk, ezzel a hajtáslánccal 14 445 000 forint szerepel a cédulán. Köztudott, a magyar újautó piac nagyrészt flottapiac, és az Edge alternatíva kíván lenni a Mondeóval szemben, legyen egy SUV is a lehetőségek között a középvezetőknek. Magánszféra számára kissé erősen fogott a ceruza, amit az egyedi forma és hangulat, a gazdag felszereltség, bőséges helykínálat, és az alkura nyitott kereskedő ellensúlyozhat.

Lali örült volna, ha ezt a verdát parkolja le Róka a bódé elé – vagy Gaben.

IMG_4220

 

#ford #edge #shine #bright #car #forest #wood #awd #hungary #mátra #nature #lights #magyarország #suv

Gergely Dénes (@therokakoma) által közzétett fénykép,

Amennyiben a későbbiekben sem szeretnél lemaradni az autós és motoros világ híreiről, kérjük, lájkold az Auto-live.hu hivatalos Facebook-oldalát.
Hirdetés
Ezen a képen egy Bentley Flying Spur W12 S látható

Ezen a képen egy Bentley Flying Spur W12 S látható

Buzz

Bár első pillantásra azt hihetnénk, hogy elírás történt a címben, valójában azonban semmi más nem történt, minthogy a Bentley közzétett egy újabb, rendkívül nagy felbontású fotót, amelyen ügyesen elrejtették...
Cikk archívum...