Fiat Freemont 2.0 MJet 4×4 aut.: Vettel új cégautója, hátul virít a kis bajnokpalánta

Tesztek


Hirdetés

Ha Fernando Alonso Lancia Themával járt a ferraris évek végén, akkor Sebastian Vettel a Fiat Freemontot fogja választani, hiszen már a családra is gondolnia kell. Más nyelven: ha szereted a hamburgert és a pizzát, köretként pedig a mexikóit, akkor a hétüléses öszvér is be fog jönni, pláne, ha Black Code felszereltséget pipálunk be.

Hirdetés

szerző és fotók: Dénes Gergely

Hirdetés

Igen, azt gondolnánk, hogy az F1-es bajnokok mindig csúcsmodellekkel közlekednek a versenypályákra, de ez nem így van. Alonsót rendre láthattuk Lancia Themában, ami ugye átemblémázott Chrysler 300C. Ha villantani kell, jöhetett a Ferrari 458 Italia vagy az FF, de többnyire átlagos utcai modellek jutottak a Fiat-Chrysler konszern palettájáról. Kíváncsian várom, mit tol Sergio Marchionne, a konszern elnöke, aki nemrég átvette a Ferrarit is, Vettel hátsója alá, amikor a négyszeres bajnok Maranello és a bolognai reptér között ingázik?

Freemontot, mi mást! Különösen akkor, ha esetleg vele tart kedvese, Hanna, és a kis-Vettel. Persze biztosan előkerülnek majd a Ferrarik és menőbb típusok, de a szürke munkanapokra tökéletes a Freemont. Vettel a pályán száguldozzon, ő maga is bevallotta, közúton inkább nyugis, teljesen hétköznapi sofőr. Párszor elképzeltem magam előtt, amint a Ferrari legújabb reménysége hajt a ködös reggelen a főhadiszállásra, mellette Hanna, a második sorban pedig a csemete nézi a 2014-es szezon összefoglalóját a tetőből lehajtható képernyőn keresztül. Vagy a promóvideót, amint apa megérkezik a Ferrarihoz. (A 9 colos képernyő a 200 ezer forintos videócsomag része.)

És honnan jött a bevezetőben említett ételkavalkád? Nos, a Freemont Dodge Journey néven kezdte pályafutását Amerikában még 2008-ban (innen a hamburger), de a motortérben a Made in Mexiko felirat olvasható. Megvan a köret. Remélem, a pizzát már nem kell elmagyarázni.

6I6X3294

A kaszni tiszta Amerika, ez a vonal az utastérben is egyértelmű. Előbbi esetében pozitívum, utóbbinál – európai szemmel nézve – nem annyira. Kívülről nagyon bejön. Kicsit G-osztály utánzérzés: több évtizede változatlan alapforma, bevált kocka, kicsit finomítják itt-ott. A Freemont nincs agyon cicomázva, őszinte doboz. A fekete hűtőrács tolja maga előtt a levegőt, a kerékjáratok hangsúlyosak, 19 colos fekete felnik teszik teljessé a Black Code kiadást. Meg fekete tükörházak, fényszóróbetétek. Tíz év múlva is tetszene. A mai cicaszemű, ívekkel és hullámokkal agyontűzdelt mezőnyben valódi tuskó. Troll, aki “csakazértis” farmerben és tornacipőben érkezik a bálba.

Az utastérben viszont már hiányzik Európa. Anyaghasználat és formák terén ne számítsunk különösebb csodára, a műszerfalon végigfutó ezüstcsík próbálja meg oldani a komorságot és egyszerűséget. Leginkább a központi műszeregység ezüst “összekötése” zavart, odapillantva nem éreztem az akciósan 9 020 000 forintos árat. A vicc, hogy pár nap alatt rendkívül otthonosan éreztem magam a kabinban, ami a kezdeti fejcsóválás ellenére tényleg meglepő. Nem érdekelt, hogy hol vannak az ujjbegykényeztető műanyagok, helyette élveztem a terpeszkedős teret, a kényelmes, Supersize Me üléseket, és azt, mennyire jól manőverezhető a kockatest.

Tiszta Amerika. Pohártartók mindenhol, kampók, zsebek az első ülések háttámláján, csempészüreg a középső sor lábterénél. Az anyósülés szintén tárolót rejt, a kardánon kis hálós zsebek várják az apróságokat. A könyöklő alá is be lehet pakolni ezt-azt, hogy végül igazi kincsesbánya váljon a Freemontból, utólag feladva a leckét, mit hova tettünk. Tökéletes eszköz a karácsonyi ajándékok elrejtéséhez. Összesen 140 liternyi cuccot tömhetünk a különböző helyekre. Pedálos a rögzítőfék, egyetlen bajuszkapcsoló a kormány mögött, erről vezérelhetjük az indexet és az ablaktörlőt is – újabb tengerentúli jegyek.

Ergonómia: piros pont a nagy, 8.4 colos érintőképernyőért, ami egyértelmű, mint az abc, könnyen kezelhető, mint egy golyóstoll. Fekete pont a kormány hátoldalán elhelyezett gombokért, ezekkel a rádiót lehet babrálni. A fedélzeti számítógép tájékoztat a már megszokott és legfontosabb tudnivalókról – angolul.

6I6X3309

A klíma háromzónás, a második sor ülései 2/3-1/3 arányban tologathatóak, dönthetőek, a harmadik sorba pedig egész könnyedén juthatunk be. Leghátul – ahogy az általában lenni szokott – gyerekek játszótere tárul elénk, felnőttek felhúzott lábbal nézelődnek itt. Beültem a 176 centis magasságommal, annyit mondtam, Bécsig rendben, utána már iktassuk be a rendszeres nyújtózkodást. Öt személlyel 758, döntött üléssorokkal 1460 literes a csomagtér – a 4.888 méter hosszú test adja magát, pakoláskor is. A rend kedvéért: hét személlyel 136 liter marad a csomagoknak.

Tehát elindultunk. Megérkeztek a kemény mínuszok, és a Freemont mit kínál fel minden indításkor? Az ülésfűtés aktiválását! Egyem azt a kis bumfordi pofid, hát mégsem vagy te egy faragatlan tuskó a montanai erdőkből? Ha esetleg nem említettem volna: a legtöbb funkciót, azaz szinte mindent innen kezelünk: hifit, telefont, navit, a tolatókamera képe is itt jelenik meg.

A motor Fiat-termék, 1956 köbcentis, 170 lóerővel és 350 Nm nyomatékkal 1750-2500 között. Papíron szép értékek ezek, de vegyük bele a hatsebességes automatát, aki nincs a helyzet magaslatán, az összkerékhajtást, és a végül üresen 1944 kilós tömeget. Kitalálták, nem szaggatja az aszfaltot. 11.1 másodperc alatt százon, 184 km/óra a vége. Igazából nem is ez a fontos, hiszen ki akarna száguldozni egy hétszemélyes SUV-val, gyerekekkel a fedélzeten. Az erőátvitel volt a fájó pont. A váltó eltévedt a nyomatékgörbén, mint Ábel a rengetegben. Kénye-kedve szerint kapcsolgat, olykor érthetetlenül vált le-fel rögzített tempónál, vagy pörgeti a hideg motort. Mindez akkor tűnik fel igazán, ha sokféle erőátvitellel volt dolgunk; feltételezem, az átlagos felhasználók többsége simán együtt tudna élni ezzel. 9.1 literrel boldogult el száz kilométeren, kérem, vegyék figyelembe a fentebb említett adatokat, úgymint súly, AWD, automata.

6I6X3240

Kár érte, mert a Freemont egyébként remek utazóautó. Manőverezni sem túl bonyolult, hiszen a kockaforma adja magát, a sarkok érezhetőek. A könnyű kormányzással és a kényelmes futóművel faljuk a kilométereket, miközben a hathangszórós-mélynyomós Alpine hifi szórakoztat. Ha már futómű: az elöl MacPherson, hátul Multilink “talapzat” váratlanul jól teljesít, pont annyira feszes, hogy az ne legyen ünneprontó a bent ülők számára. Európai ízlésvilágra hangolva – szerencsére. Kanyarban is decensen tartja magát, mint a primadonna, aki ugyan a holtszezonban felszedett pár kilót és a ráncai is megjelentek, de bizonyítja a közönségnek, nem véletlen a címszerep. A motor járására nem, a hangszigetelésre lehet némi panasz. Más, ha egy autót eleve úgy terveznek meg, hogy abban lesz gázolajos erőforrás. A Journey esetében ez nem állt fent.

LED-et, vezetéssegédeket, asszisztenseket ne keressünk, mert nincsenek. A fényszóró sem adaptív vagy kanyarkövető, a tempomat mellőzi radart. Kérdezzék meg, hiányoztak-e? Nem. A korszellemet figyelembe véve illendő lenne szerepelniük legalább az extralistán, a csúcsverzióban mondjuk legalább egy részüket alapáron adni, de úgy gondolom, továbbra is el lehet autózni ezek nélkül.

A Freemonttal töltött egy hét után olyan érzések ragadtak el, mint a Kizashinál: messze áll a tökéletestől, ennek ellenére nagyon is megkedveltem. (A hasonló szín csupán a véletlennek köszönhető.) Könnyű rajta fogást találni, de legalább annyi pozitívummal próbálja meg ellensúlyozni. Talán kézi váltóval sokkal jobb esélyei lehetnek.

Amennyiben a későbbiekben sem szeretnél lemaradni az autós és motoros világ híreiről, kérjük, lájkold az Auto-live.hu hivatalos Facebook-oldalát.
Hirdetés
Egy helikopteren lógva repült az új Seat Arona

Egy helikopteren lógva repült az új Seat Arona

Hétfő délután részleteiben is megismerhetjük az Ateca kistestvérét, az új Aronát, amit már megreptettek Barcelona felett. A spanyol márka történelme legnagyobb modelloffenzívájára készül.
Árulják a híres Aventador-katamarán párost

Árulják a híres Aventador-katamarán párost

A nyári forróságot leginkább a vízparton, vagy sokkal inkább a vízen lehet legjobban elviselni, amiben különféle eszközök lehetnek segítségünkre: vízi-bicikli, felfújhatós vízi-matrac, jet-ski stb…
Cikk archívum...