BMW X4 M40i teszt: gólyalábas M3 a tökéletes öncélúság jegyében

Tesztek


fotó:Szücs Photography
Hirdetés

Mi értelme van egy 360 lóerős SAV-nak, melynek árából nevetve vehetünk kétszer ekkora autót is? Engem is meglepett, de nagyon sok. A BMW X4 M40i egy szinte versenytechnikát rejtő pörölykalapács.

Hirdetés

szerző:Dénes Gergely

Hirdetés

Ez az igazi parasztvakítás. Minden egyes indításnál akkorát büfög a világba az X4 M40i a dupla végből, hogy a teszkó parkolóban legalább három sávból is minket néznek. Nincs itt csappantyúkapcsoló vagy bármi technikai fogás, amivel elnémíthatnánk: ha kell, ha nem, a sorhatos motor mindig jelzi, életre kelt. És milyen jól teszi!

Milyen jól teszi a BMW, hogy berakja N55B30T0 kódjelű, közvetlen befecskendezéses, változó szelepvezérléssel felvértezett turbóbenzinest a „kis” SAV-ba (Sports Activity Coupé). Nem véletlen az idézőjel: méreteiben valóban alulmúlja mondjuk a sokkal ormótlanabb, drabális megjelenésű X6-ot, de tömege ezzel a motorral 1920 kiló 90 százalékos üzemanyagszinttel és egy 75 kilós sofőrrel a fedélzeten. Nem pehelysúly, lássuk be.

IMG_2645

Szerencsére rendesen kigyúrta magát ehhez a tömeghez. A 3 literes motor 360 lóerőt (5800-6000) és 465 Nm nyomatékot (1350-től) szabadít a négy kerékre, előszeretettel a hátsókra, inkább azokat részesíti előnyben. Az erőforrást az M3-as és M4-es komponenseivel optimalizálták, kovácsolt forgattyús tengellyel látták el, megerősítették a fékeket az eddig legerősebb X4-nek számító 35i-hez képest, átdolgozták a futóművet, ami erősebb rugókat és stabilizátorokat kapott, újrahangolták az adaptív csillapítókat, az első tengelyen megnövelték a kerekek dőlésszögét.

Szép és jó, de mit jelent ez a valóságban? Irdatlan csapatást. Közhely, de tényleg súlyát meghazudtolóan lehet vele veretni a kanyarokban. Persze, érzed, hogy túltolt helyzetben „fentről akar húzni a bódé”, de hétköznapi autós számára már-már hihetetlen kanyarsebességeket garantál a gyönyörű Long Beach kék metálfényű tesztautó. Ráadásul téli abroncsokon, nagyszerű Dunlop Winter Sport köpenyeken került már alám a gép 19 collos gurulókkal, ellenben a nyári 20 collal. Így is olyan volt, mintha nyári melegben feszegetném a határait tapadókorongként viselkedő gumikkal – pedig jóval a téli guminak optimális hőmérséklettartomány felett volt a higanyszál. Folyamatosan egy gondolat járt a fejemben: mit tudhat 30 Celsiusban, felgumizott pályán, ideális íveket koptatva körről-körre?

IMG_2648

A kormányzás és a futómű is benne van a partiban, az éles és határozott manőverekkel vett kanyarokban, de természetesen egyenesben is nagyon megy az X4. Tigris tank lövedékeként szeli a levegőt, 4.9 másodperc alatt van százon, az elektronika fékezi meg 250-nél, és ajánlatos használni a váltófüleket vagy balra húzni a váltókart, mert irtózatos uralkodás- és hatalomérzettel tölt el, ahogy magunk váltjuk el a fokozatokat 7000-es tartománynál. Rántás, durrogás, a mechanika átszűrődik a kabinba, ahogy azt jogosan el is várjuk, ha már ennyit adunk ki egy ilyen szűk keresztmetszetben mozgó autóért.

Hogy mennyit? 21.470.000 forintról indul az X4 M40i, míg a képeken is látható tesztautó esetében 26 millió 300 ezer magasságában fog a ceruza.

IMG_2701

Drága, még szép, hogy az, ezen ne is vitatkozzunk. Vitatkozhatnánk azon, hogy értelmetlenül erős hazánkba, hogy futóműve túl kemény és rázós – legalábbis errefelé -, de feltételezem, a gyorshajtásért járó csekk meg sem kottyan a célcsoportnak, másrészt a mazochizmus is tud szórakoztató lenni, ami a zötykölődést illeti.

Klasszikus és über egy M3 vagy M4, de vajon milyen gyakran járnánk vele pályanapozni? A vevők többsége vajon ott van a szeren annyira, hogy csúsztatva hagyja el a körforgókat? Minimálisan is, de kiautózza azt, ami benne van? Na ugye. A legerősebb X4 a megoldás. És mennyivel kényelmesebb, ha magasabbra kell beülni, semmint lefelé.

IMG_2702

Nagyon érdekelne, mennyi időbe telik, mire az ember feldolgozza, hogy ilyen erős autója van a mindennapokra, és kialakul benne az a bölcsesség és visszafogottság, hogy már nem akarja kinyomni a szemét minden egyes méteren. Képes a sebességhatárok betartása mellett autózni – legalább az esetek 50 százalékában -, nem akar egyfolytában adni neki egy kövéret, hogy hallja a motor isteni hangját, a kipufogó durrogását. Mert itt ez a feladat kérem: Buddhaként ülni a hegyomláson, csak akkor élni erejével és tudásával, amikor a körülmények ezt megengedik, és senkire sem vagyunk veszélyesek – maximum magunkra, de ez már legyen a mi bajunk.

Röhejesnek tűnhet, de egyébként teljesen alkalmas a hétköznapokra: van benne hely elöl és hátul egyaránt, tisztességes méretű csomagtartó (500 liter) magas peremmel, azt meg senki sem csodálja, hogy a kupéjellegből fakadóan a második sorban nem épp fejedelmi a fejtér. Ha nem érkezne a folyamatos búgás a kipufogótól és nem virítana a digitális műszerfalon állandóan az X4 M40i felirat, talán képesek lennénk akár egy percre is elfelejteni, hogy mivel van dolgunk. De ki akar itt felejteni?

Fogyasztás? 12.9 literben állt meg szeretetteljes használat mellett. Egyél csak kicsim, amennyi csak jól esik.

DSC_6268

 

Amennyiben a későbbiekben sem szeretnél lemaradni az autós és motoros világ híreiről, kérjük, lájkold az Auto-live.hu hivatalos Facebook-oldalát.
Hirdetés
Le Mans és F1 keverékéből lesz az LMF1 – mi van?

Le Mans és F1 keverékéből lesz az LMF1 – mi van?

A Yasiddesign ismét szabadjára engedte fantáziáját, és a Porsche legendás 917-es modelljét ötvözte Forma-1-ből átmentett génekkel. Utóbbit tükrözik a kerekek, a széles első szárny és a hátsó légterelő. Túl...
Távozik a BMW főtervezője

Távozik a BMW főtervezője

Buzz

Az auto motor und sport megbízható forrásokra hivatkozva írja, hogy távozik a bajorok főtervezője, Karim Habib. Azt nem tudni, hol folytatja a libanoni származású dizájner.
Cikk archívum...