BMW X1 xDrive20i: M a lelke mindennek, avagy iMitátor az edzőteremben

Tesztek


fotók:Auto-Live
Hirdetés

Leginkább a japán márkákkal kapcsolatban hangzik el a kritika, hogy a konfiguráció során nem rendelkezünk kellő szabadsággal, fix csomagok kötik gúzsba a kalandozni vágyó vevőket. Ez határozottan nem igaz a bajor prémiumvilágban, aminek kitűnő mintapéldája az M csomaggal ellátott, benzinmotorral hajtott X1-es.

Hirdetés

szerző:Dénes Gergely

Hirdetés

Nincs ezen mit szépíteni: nagyon bírom az új X1-est, a tesztautó visszaadásakor egészen addig a pontig jutottam, hogy elhintettem, a kedvenc X-em a palettán. Teszteltem már kisdízellel és elsőkerék-hajtással, erős dízellel és összkerék-hajtással az osztrák és német hegyekben, most először benzinmotorral, M csomaggal, sportosra fogva a figurát.

Manapság szinte szentségtörésként hangzik, ha benzinmotort emlegetünk egy SUV-val kapcsolatban, hacsak nem egy erős csúcsváltozatról van szó. Az X1 esetében a 20i a középszint benzinfronton 192 lóerővel, felette csak a 25i található 231 lóerős teljesítménnyel, szintén kétliteres hengerűrtartalommal. Nem kérhető ugyan manuális váltóval, de lemondhatunk a 610 ezerbe kerülő xDrive-ról.

IMG_1851

Az Estoril kék tesztautóban volt összkerékhajtás és Steptronic Sport váltó – tehát fülekkel is kapcsolgathatunk, ha úgy hozza kedvünk -, ráadásul M Sport modell látványos felnikkel és lökhárítókkal, pazar sportülésekkel, vaskos bőrkormánnyal, egyszóval sportcipőt húzott az X1, itt nem lesz szó (ál)terepezésről és túrabakancsról. Mindeközben megtartotta alapvető erényeit, amibe nem avatkozik be a felszereltség és konfigurálás: nagyvonalú helykínálat, a magas felépítésből adódóan jó kilátás és ebből fakadó extra biztonságérzet, praktikus kialakítás.

A térérzetet próbálja negatívan befolyásolni a fekete tetőkárpit és sötét belvilág – sikerül is nekik -, de a gyakorlat az ellenkezőjéről győz meg, négy felnőtt kényelmesen utazhat az X1-ben, amennyiben elöl nem langaléták foglalnak helyet és tolják a hátul utazók térdének a műanyaggal burkolt támlákat. (Hatásos védelem a rugdalózó kisgyerekek ellen.) Az új X1 a BMW azon törekvésének jegyében fogant, hogy a lehető legnagyobb a helykínálatot érjék el kis alapterületen: motor keresztben, alapesetben elsőkerekes a kocsi. Az extralista bőséges, kezdve a sínen tologatható második üléssorral, lehajtható asztalkákkal, vagy a 262 900 forintos harman/kadron hifivel.

IMG_1917

Milyen menet közben a DDC-vel, azaz dinamikus lengéscsillapítással (166 400 forint) ellátott iMitátor? Közhelyek halmozásával élve kellemesen sportos, mindig kiszámítható, de azért erőltetett kanyarokban kimutatja foga fehérjét, azaz jelentkezik a magas felépítés és súlypont hátránya. A Hungaroringre menet rendre aktiváltam a Sport fokozatot, használtam a flepniket, és aki jártas arrafelé, az tudja, hogy az F1 alatt Bernie Avenue néven futó bekötőút remek kis szakasz: eleinte emelkedik, majd erős lejtésbe kezd, egymást váltják a kanyarok, hosszú elnyújtott balos is van benne. Ha pedig a másik irányba hagyjuk el a pályát, akkor erős terhelésváltások, hullámos felület gazdagítja az útvonalat.

Nem mondom, hogy vérpezsdítő autózásban volt részem, de SUV-hoz képest tényleg jelen van az örömfaktor, feszesen fogja az aszfaltot a kis X, bár az elektromechanikus szervo elég szintetikus érzést nyújt – mi mást? -, de jól lehet célozni vele, pontosan terelhető az autó. Fent szépen megnyílik a motor, a hangja is egész ércesre vált, lineárisan forog le szabályzásig (piros tartomány 7000-nél). Az ülés combtámasza, oldaltartása, és gerinctámasza is kalibrálható, így tökéletesen magunkra szabhatjuk azt és menthetjük el a beállítást.

IMG_1947

7.4 másodperc alatt van százon az üresen 1515 kilós bódé, végsebessége 223 km/óra – bőven elegendő a dinamikus autózáshoz, sportkupékkal és többturbós dízelekkel tarthatjuk a lépést, ha résen vagyunk. Egyszóval a motor remek társ a mutatós külsőhöz, a feláras, 19 collos felnikhez.

Ha meguntuk a sportolást, akkor gyerekülésekkel, az alaphelyzetben 505 literes csomagtér teletömésével az egész család nekivághat a hétvégi kirándulásnak. A gyorsan kapcsoló nyolcsebességes ilyenkor is olvassa gondolatainkat, vitorlázó funkcióval segít a spórolásban (130-nál valamivel 2000 felett fordulat), a fékenergiát generátor alakítja árammá, végül pedig Eco Pro programmal faraghatunk a deciken. 8.5-9 liter körül alakult az átlagfogyasztás sok klímával, városban és autópályán, többnyire nem egymagam autóztam, szóval van benne tartalék. Figyelembe véve a magas felépítést, az xDrive-ot, és a vezetési stílust, elégedettek lehetünk a fogyasztással.

IMG_1841

Bármit csinálunk az X1-gyel, jól áll neki, csak a pénztárcánkon múlik, milyen karaktert faragunk belőle. Az X1 xDrive 20i alapára Steptronic Sport váltóval 11 606 000 forint, az M csomag további 1 535 000 forint, és ehhez jöhetnek újabb tételek a bőséges extralistáról. Tisztes áron mért prémium, de ami a legfontosabb, hogy nem egy kirakatdarab a pláza elé, hanem praktikus, jól használható, felépítéséhez képest valóban élvezetesen vezethetőséget kínáló SUV az X1-es.

Imitátor lenne? Nem kigyúrt, inkább sportos testalkat.

Amennyiben a későbbiekben sem szeretnél lemaradni az autós és motoros világ híreiről, kérjük, lájkold az Auto-live.hu hivatalos Facebook-oldalát.
Hirdetés
Le Mans és F1 keverékéből lesz az LMF1 – mi van?

Le Mans és F1 keverékéből lesz az LMF1 – mi van?

A Yasiddesign ismét szabadjára engedte fantáziáját, és a Porsche legendás 917-es modelljét ötvözte Forma-1-ből átmentett génekkel. Utóbbit tükrözik a kerekek, a széles első szárny és a hátsó légterelő. Túl...
Távozik a BMW főtervezője

Távozik a BMW főtervezője

Buzz

Az auto motor und sport megbízható forrásokra hivatkozva írja, hogy távozik a bajorok főtervezője, Karim Habib. Azt nem tudni, hol folytatja a libanoni származású dizájner.
Cikk archívum...