Harley-Davidson Sportster Forty-Eight: éppen az, aminek látszik, avagy a Harley az Harley…

Motor


fotó:Auto-Live
Hirdetés

Gondolom, a Harley motorokat senkinek nem kell bemutatni. Pláne nem olyannak, aki ezt az írást olvassa, mert az vagy motoros, vagy szeretne az lenni. Vagy nagyon szeretne magának egy Harley-t, és eddig azt gondolta, ez a márka az 50+ kategóriának szól, erre itt ez a Sportster Forty-Eight.

Hirdetés
Hirdetés

szerző:Ács Imre

fotók:Auto-Live/Harley-Davidson

Régebben sokkal egyszerűbb volt eligazodni a Sportsterek között: volt a 883, és ugyanaz, de nagyobb köbcentivel. Aztán mindenki alakította saját ízlésének megfelelően, és nem volt két egyforma, de tegyük hozzá, nem is volt gyakori látvány az utakon.

Ma, csak a Sportsternek 7 féle változata elérhető alapból. Mindegyik egyéniség, és megtalálja a maga táborát, de én rögtön a Forty-Eight szerelmese lettem. Pont az én ízlésemnek megfelelően összerakott, éppen jól felszerelt motor, ám egy dolog fogott meg benne igazán, ami számomra ennek a motornak a fő vonzereje: az irgalmatlan nagy ballonkerék elöl. Ez a kerék maga a 40-es évek Amerikája, ettől Forty-Eight ez a motor. A jól kitalált HD marketing kommunikációban erre nem fektetnek nagy hangsúlyt, de a valóságban sokkal szebb, és hangsúlyosabb eleme ez a motornak, mint a prospektusban.

A motoron ülve nem ért meglepetés. Alacsony üléspozíció, jól kitalált, precíz kezelőszervek, pont elégséges információ a műszerfalon. Ami eleinte némi megszokást igényelt, az a kétkezes index, amit viszont igen nehéz megszokni, hogy a tükörből nem sokat látni a mögöttünk közlekedőkből. Ja, és tényleg nincs utasülés, a csajozást máshogy kell megoldani.

Indulás. Kulcs nélkül indul, zsebben kell tartani az indításgátló jeladóját. Annyira kicsi a jelerősség, hogy kb. 1 m-en belül kell állni, hogy ne induljon el a riasztás így nehezen reprodukálható a jel. Nem tudom, hogy az ilyen Keyless Go rendszereknél ez reális veszély-e, mindenesetre megnyugtató.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Alapjáraton a blokk túl egyenletes és kulturált, de amint egyesbe kapcsolsz, elindul a Harley-életérzés. Alacsony fordulaton, kényelmesen dolgozik a motor, de érzed a vibrációt, alacsony fordulaton a csattogást, és persze a váltó is olyan férfiasan csattan be a fokozatba, ahogy annak kell. Nem szereti a nagyon alacsony tartományt, de egyáltalán nem kell pörgetni sem. Mondok egy példát: 50 körül városban negyedikben kell tartani, az ötödik gangot nem bírja, de 60 felett már elviseli, és 70-től alacsony fordulaton szépen húz. Az áttételezés nem használja ki a blokkban rejlő potenciált, emiatt a motorfék gyakorlatilag alig érezhető, bár lehet, hogy ennek inkább a bordásszíj hajtás az oka.

Inkább lelkes és tapasztalt motoros vagyok, semmint vérprofi, és nem vagyok motorszerelő, így inkább avatatlan szemmel látom a motorokat. Laikusként viszont az alábbi részletek ragadták meg a figyelmemet:  a  kipufogó elég szépen dörög ahhoz képest, hogy gyári, és az európai direktíváknak kell megfelelnie. A tank formailag megosztó, nekem régebben nem tetszett, hogy olyan keskeny, de mára el sem tudnék képzelni erre a motorra más formát. A hatótávolság viszont emiatt, hát finoman szólva nem túl nagy, mondjuk pont annyi, amennyit egy s.ggel meg tudsz ülni, kb. 1,5 óra, 120-140 km. Vegyes használatnál 6 liter körül fogyaszt, a tank meg 7.9 literes.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sportmotoros szemmel nézve talán nevetségesen lassú motoros vagyok, de azért a saját motoromon néha elgurul a gyógyszer… Na, a Forty-Eight maga az életbiztosítás, de komolyan! Egyszerűen nem akartam gyorsan menni vele, annyira adja magát a 100-110 km/h utazótempó, hogy el sem akartam hinni, és mintha a világ legtermészetesebb érzése lenne! Ki se próbáltam, hogy mi a végsebessége, és ez így utólag nekem is furcsa. Pedig biztosan tudna menni jó tempót, mert 140-150-ig azért egyszer-egyszer kihúzattam, de nem az volt a vége.

Ehhez a komfortérzéshez az is kell, hogy komolyan hiszek abban, hogy ilyen motorra zárt sisakban ülni szentségtörés. És tényleg ez kell ahhoz, hogy érezd, hogy nem japán vagy olasz motoron ülsz. Mielőtt bárki berágna, leszögezem, nem lettem sznob, nincs semmi bajom a világ összes többi motorjával, de a Harley az Harley….

És hogy mitől Harley? Amikor megfogod a kormányt, és felrakod a talpad a lábtartóra, akkor ráérzel. Nem tudom, hogy lehet ezt ennyire eltalálni, de tény, hogy a talppal előre motorozás non plus ultráját Milwaukee-ban valamikor régen kitalálták, és még mindig nem felejtették el.

Kétféle ember van a földön: aki szereti, és aki nem, mert a HD is a világ azon részéhez tartozik, amiről szinte mindenkinek van egy berögzült véleménye. Bennem is volt/van sztereotípia sok motorról, így a Harley-Davidson-ról is. Ha valaki olyan szerencsés, mint én, hogy ráülhet és kipróbálja, akkor minden előítélet nélkül mondhatja, hogy a Harley az Harley… Az én sztereotípiám az volt, hogy egy Harley-hez éretté kell válni. Erre itt van a Forty-Eight, és a többi Sportster, ami épp a fiataloknak van kitalálva, és nem mellesleg nem elérhetetlen áron.

 Árak és műszaki adatok

ÁRAK 5 6

Vivid Black: 10,040 €

Választható szín: 10,240 €

Hard Candy Custom: 10,440 €

MÉRETEK

Hossz: 2,210 mm

Ülésmagasság, terhelés nélkül 7 :710 mm

Szabad hasmagasság: 110 mm

Méretek (fok, táv): 29.6

Utánfutás: 132 mm

Tengelytáv: 1,495 mm

Gumiköpeny elöl: 130/90B16 73H

Gumiköpeny hátul: 150/80B16 77H

Üzemanyagtartály: 7.9 l

Olajtartály: 2.6 l

Száraz tömeg: 247 kg

Menetkész tömeg: 252 kg

MOTOR

Motorblokk 2 :Léghűtéses Evolution®

Furat: 88.9 mm

Löket: 96.8 mm

Hengerűrtartalom: 1,202 cc

Kompressziós arány: 10:01

Üzemanyag-ellátó rendszer: Elektronikus szekvenciális hengerenkénti üzemanyag-befecskendezés (ESPFI)

SEBESSÉGI FOKOZATOK ÁTTÉTELE

Elsődleges áttétel: Lánc 38/57-es áttétellel

  1. fokozat 9.004
  2. fokozat 6.432
  3. fokozat 4.783
  4. fokozat 3.965
  5. fokozat 3.4

VÁZ

Kipufogórendszer: Króm, esztétikusan elhelyezett, ferdén levágott kipufogó végek

Első kerék: Fekete, osztott, 9 küllős öntött alumínium kerék nyers megmunkált felülettel

Hátsó kerék: Fekete, osztott, 9 küllős öntött alumínium kerék nyers megmunkált felülettel

Fékek, dugattyúk: Kétdugattyús első rész, egydugattyús hátsó rész

TELJESÍTMÉNY

Motor forgatónyomaték vizsgálati módszer: EEC/95/1

Nyomaték 3 96 Nm

Fordulatszám 3,750

Dőlési szög, jobbra 27.8

Dőlési szög, balra 26.1

Átlagfogyasztás 4.9 l/100 km

MŰSZEREK

Jelzőlámpák 8 :Országúti, üres fokozat, alacsony olajnyomás, irányjelzők, motordiagnosztika, alacsony üzemanyagszint, alacsony akkumulátortöltés, biztonsági rendszer, ABS

Műszerek: alacsonyan szerelt és a kormánybilincsbe épített 4-hüvelykes sebességmérő, elektronikus sebességmérő kilométer-számlálóval, napszaki óra a kilométer-számlálón, a megtett utat mérő kettős kilométer-számláló, fordulatszám/sebesség-kijelző, ABS lámpa, LED jelzőlámpák

1:A választható színek márkakereskedőnként eltérők lehetnek, és előzetes figyelmeztetés nélkül megváltozhatnak.

2:95 oktános vagy jobb minőségű üzemanyag javasolt.

3:A jelzett értékek névleges értékek. A teljesítmény országonként és régióként eltérő lehet.

4:A részletes leírást a motorkerékpár kezelési útmutatójában találja meg.

5:ÁFA és regadó nélkül.

6:A megjelenített árak javasolt kiskereskedelmi árak. További információért forduljon a legközelebbi márkakereskedőhöz.

7:A méret 81,7 kg testsúlyú vezető esetén helytálló.

8:A biztonsági rendszer indításgátlót és riasztót tartalmaz.

9:Az alapkivitelhez tartozó és választható kerekek országonként és régiónként eltérők lehetnek.

 A tesztmotort a Harley-Davidson Magyarország biztosította

 

Amennyiben a későbbiekben sem szeretnél lemaradni az autós és motoros világ híreiről, kérjük, lájkold az Auto-live.hu hivatalos Facebook-oldalát.
Hirdetés
Cikk archívum...