Pécsett kézbe vettük Sebastian Vettel F1-es ülését

Buzz


fotó:Csepreghy Dániel
Hirdetés

Pár perccel később pedig egy Bugatti Chiron hűtőrácsát szemléltük centikről, majd megtapogattuk egy Porsche 919 Hybrid karosszériáját csupasz formában. Nem szürreális álomról van szó, hanem az Amalgam Collectionnél tett „gyárlátogatáson” szerzett élményekről.

Hirdetés

szerző:Dénes Gergely

Hirdetés

Az idézőjel nem véletlen: a Zsolnay Kulturális Negyedben található üzem ugyan háromszintes és idén több mint 200 modell hagyta el a kapuját, de mégis inkább manufaktúra, ahol minden munkafolyamatot kézzel végeznek az alkalmazottak, és nem beszélhetünk nagyipari (hangulatú) termelésről. Talán nem lesz baj belőle, szóval leírom: a pénteki avató után – új épületbe költöznek, ahol immár 62 fő folytatja a munkát – Tünde épp egy Chironon dolgozott, a karbonstruktúra mintázatát vitte fel az ajtónyílás köré. Minden annyira titkos, hogy attól tartok, Tünde nevének leírásával is átlépem a határt. Ennyi talán belefér.

Amikor a cég megkapta az engedélyt a Chiron méretarányos modelljének elkészítéséhez, a bemutató egybeesett az igazi kocsi debütálásával Genfben. Ha bármi kiszivárog az üzem falain kívül, az a vállalat végét is jelentette volna – tényleg. Ennélfogva nemcsak precizitásra, türelemre, és kézügyességre van szükség az alkalmazottaktól, hanem titoktartásra is. Egyszóval: ne posztoljon szelfit a munkaasztal mellett ülve. Még az ablakokat is besötétítették, amikor készültek a Chiron első példányai, tudtam meg Sirbik Sándor menedzsertől.

amalgamuj04fotó:Pécsi Újság

Minden munkafolyamatot kézzel végeznek, a csiszolástól kezdve a festésen át az összeszerelésig. Minden alkalmazott egy adott munkafolyamatért felel, papíron vezetik, ki milyen feladatot végzett el milyen időpontban, hibának helye nincs. Az egyes színeket és rétegeket maszkolással viszik fel: a maszkolás az egyik legtöbbet végzett folyamat, mondta immár Michael Niemas, az Amalgam Collection kreatív igazgatója, amikor ketten végigjártuk az üzemet. A legalsó szinten található festőkamrában azt is megtudhattam, hogy a Porsche LMP1-es kocsiján használt abroncsok esetében a Michelin-logót is színenként viszik fel, nem sima matricáról van szó. (Ilyen autót kapott nemrég Mark Webber az Autosport Awardson, ahol viccesen megjegyezte, a lemodellezett specifikációt törte össze Interlagosban.)

Ezek után kezdtem megérteni, hogy miért hangzott el annyiszor a kézműves hagyományok fontossága, amikor Pécs került szóba ideális helyszínként. Nem mellesleg Európában szerették volna felépíteni a második üzemet a Kínában található, 200 főt foglalkoztató létesítmény után. Pécsett az a cél, hogy a létszámot 120-ra emeljék 2017 végére, mondta Kenesei Miklós ügyvezető, a darabszám terén pedig 500 fölé mennének. Viszonyításképp: tavaly decemberben még arról cikkeztek, hogy elkészült az első modell Pécsett.

IMG_2443fotó:Csepreghy Dániel

Vissza Michaelhez. Amikor kezembe vettem az SF16-T első szárnyát a műhelyben és arról kérdeztem, megtarthatom-e, határozott nemmel felelt, némi mosollyal. Semmiből sincs felesleg vagy kettő, minden darab sorszámozott, ahogy maguk a modellek is azok. Ennyit a szuvenírről, gondoltam magamban. A kínálat igen gazdag, az árak mérettől és típustól függően változnak: az idei Ferrari, amit Sebastian Vettel hajtott, körülbelül másfélmillió forintért vihető haza 1:8-as méretben.

A jelenleg használt üzem nem csukja be kapuit, miután birtokba vették a nagyobb helyszínt: többek között különleges igények kielégítésére fogják használni, egyedi kívánságok teljesítéséhez. Ha valaki például le akarná gyártatni apja egykori négykerekűjét, akkor annak sem lesz akadálya.

Végül: miért kellett Tündének még péntek este is dolgoznia? A Bugattit várja leendő tulajdonosa, és ha nem végzik el az ütemezett munkafázisokat, akkor az egész gyártási folyamat csúszik, nem lesz ott a fa alatt a Chiron.

amalgamuj02fotó:Pécsi Újság

Amennyiben a későbbiekben sem szeretnél lemaradni az autós és motoros világ híreiről, kérjük, lájkold az Auto-live.hu hivatalos Facebook-oldalát.
Hirdetés
Cikk archívum...