Leginkább a Mátrixra hasonlít a Bridgestone hazai üzeme

Buzz


fotó:Bridgestone
Hirdetés

A világ egyik, hanem a legfejlettebb gumigyára a Bridgestone tatabányai üzeme, melyben olyan technológia található, amivel csak két másik létesítmény dicsekedhet a világon. Itt készül az új DriveGuide abroncs is, amellyel defekt esetén akár 80 km is megtehető 80 km/órás sebességgel.

Hirdetés

szerző: Hujber Dávid, Dénes Gergely

Hirdetés

Hogyan működik a DriveGuard abroncs?

A DriveGuard abroncs az optimalizált, megerősített, masszív oldalfalának köszönhetően megtartja a jármű súlyát, hirtelen levegőveszteség esetén biztosítja a jármű irányíthatóságát. A továbbfejlesztett poliészter köpeny- és szövetváz kiváló ellenállást biztosít a hőtermelődéssel szemben, növelve az abroncs élettartamát. Mindemellett a Nano Pro-Tech gumikeverék csökkenti a szénmolekulák közötti súrlódást, így redukálva a hőtermelődést az abroncs oldalfalában, segítve annak alaktartását. A DriveGuard speciális hűtőborda-kialakítást kapott az oldalfalon, ami a megemelkedett hőt az abroncs pereme felé vezeti, így segítve minőségének megőrzését, növelve ezáltal a biztonságot és az élettartamot.

Az abroncs szinte bármilyen, abroncsnyomás-figyelő rendszerrel (TPMS) rendelkező autóra felszerelhető. Megerősített oldalfalainak és a csúcstechnológiájú hűtőbordáinak köszönhetően az abroncs lehetővé teszi, hogy a gépjárművezetők defekt esetén is megőrizzék uralmukat a jármű felett, és akár további 80 km-t is megtegyenek 80 km/óra sebességgel. Az új köpeny felára mintegy 8-10 százalék az azonos méretű, hagyományos kialakítású abroncsokhoz képest, hangzott el a csütörtöki eseményen, ahol azt is megtudtuk, amennyiben légveszteség következett be a sérülést követően, nem javítható a gumi.

Egy körülbelül 20 kilométeres szakaszon lehetőségünk volt megtapasztalni, hogyan viselkedik a frissen kilyukasztott gumi, amit százas szeggel vettek kezelésbe. Az egyenesfutás terén nagyjából a 80 kilométeres hatótáv felénél érződött némi romlás – vetésforgóban váltottuk egymást a volán mögött -, enyhén húzott jobbra a lyukas jobb elsővel szerelt Volkswagen, egyébként csak a nagyobb gördülési zaj árulkodott a defektről. Kanyarban is meglepően jól teljesít a DriveGuard, persze senki sem bíztatnak arra, hogy forszírozott menetbe kezdjen a leeresztett abronccsal.

Már nem csicsereg a BIRD

Jelenleg évente közel 2 millió abroncs készül Tatabányán, több mint 230 féle méretben, mindez ráadásul Európában az egyik legmodernebbnek számító technológiával. A Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. teljes termelési volumenének 99,96%-át exportálja. A BIRD elnevezésű technológia révén 6000 abroncsot állítanak elő naponta, ehhez jön még napi 3.5-4000 köpeny az új gyárrészből. Még idén be kívánják fejezni a 276 millió euróra rugó kapacitásbővítő beruházást, ezzel 20-22 ezer abroncs készülhet naponta a gyárban, az alkalmazottak száma pedig 920-ra emelkedhet a tervek szerint. A Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. 744 beszállítóval dolgozik, ebből 519 hazai vállalkozás.

A rendszer egyszerre elképesztő és rendkívül modern: akár a római fejlesztőközpontból is utasítást adhatnának a BIRD-nek, Tatabányán pedig automatikusan elkészülne a késztermék, miközben a „géplény” üzemeltetéséhez egyetlen operátor szükséges. Leegyszerűsítve: az egyik oldalon bekerül az alapanyag, majd a másikon kijön az abroncs. A BIRD a japán gyártó saját technológiája, Tatabányán kívül csak Japánban és Mexikóban alkalmazzák. (Nevét onnan kapta, hogy hibaüzenet esetén eleinte madárcsicsergéssel jelzett, de azóta megváltoztatták a figyelmeztető szólamot.) A raktárban ideális körülmények között tárolják a „gumitornyokat”, ami többek között szűrt fényt jelent, szándékosan telítettek a polcok az óriási csarnokban.

A látogató tényleg a Mátrixban érezte magát annál a részlegnél, ahol 15 méter magas polcokon sorakoznak az utolsó munkafázisra, a nyomásra váró abroncsok: mintha gigantikus szerverteremben lenne az ember, melyben robotok választják ki az éppen „kívánatos” darabokat és szállítják el a megfelelő részleghez. Ez nem sima gumigyár, hanem technológiai bemutatóterem is egyben.

Amennyiben a későbbiekben sem szeretnél lemaradni az autós és motoros világ híreiről, kérjük, lájkold az Auto-live.hu hivatalos Facebook-oldalát.
Hirdetés
Cikk archívum...